A következő cikkben most ezzel a témával fogunk foglalkozni. Tarts velünk te is, és vegyük górcső alá ezt a praktikus alkatrészt!
A lánchajtás világa
A lánc nem más, mint egy zárt szempárokból álló, sok-sok csúszócsapágyat tartalmazó alkatrész, amelynek elsődleges feladata az első és a hátsó lánckerék összekötése. Egyenesen 8 alkotóelemből és 500 elemből áll. A Bikepro.hu kerékpár webshop kerékpárlánc kínálatában bárki megtalálhatja a neki tetsző elemeket, köztük a minőségi láncokat is, sőt, még több érdekességet tudhatunk meg erről a minőségi bicajos kellékről.
A lánchajtás forgómozgást biztosít két nagyobb tengelytávolságú párhuzamos tengely között. A bicikli esetében a két végpontot a középcsapágyban és a hátsó kerékagyban lévő tengely jelenti.
A lánc egy elég erőteljesen szennyezett és nagy terhelésnek kitett bringás elem, éppen ezért javasolják, hogy rendszeresen szánjunk időt a megfelelő karbantartására.
A lánchajtás legfontosabb alkotóelemei
A lánchajtás az 1880-as évektől van jelen a bringás piacon, s ha visszatekintünk a múltba, akkor két különféle szerkezeti felépítést különböztethetünk meg. A szemeslánc után a perselyes lánc jött divatba, később megjelent a persely nélküli, a csúszóperselyes csapágyazás is. Ez már egyrészt könnyebb és finomabb futású, és az oldalirányú flexibilitást is lehetővé tette.
A rendszeren belül a hátsó váltó segíti a lánc fokozatváltását, természetesen a hátsó lánckeréksoron és ugyanilyen elven működik az első is. A váltókar irányítja ezeket a folyamatokat, amely a megfelelő lánckerékre helyezi a láncot. Régebben a manuális módszer terjedt el, de napjainkban nem a frikciós rendszereket, sokkal inkább az indexelt változatokat használjuk.
Fokozatszám és kompatibilitás
A láncok fokozatszáma az 1-es fokozattal kezdődik, ez lenne az egysebességes, single speed darab. Ilyenkor elöl és hátul is egyetlen lánckerék található. Amikor a kerékpáron több hátsó fokozat is található, akkor arra kell figyelni, hogy egyezzen a fokozatszám és a lánctípus.
A láncok szélessége nem egyforma, tehát a fokozatszám növekedésével egyre vékonyabb szerkezetet kapnak. Az adott fokozatszámú rendszerhez, többnyire speciális, azzal kompatibilis lánc készül. A váltórendszer teljesítménye akkor lesz tökéletes, ha mind a márka, mind a típus egyezik.
Persze még nagyon sokat mesélhetnék a lánchajtásról, de a lényeg annyi, hogy a tekerés egyik legfontosabb rendszerét jelenti, amely nélkül nem is működhetne kedvenc kerékpárunk.