Üres tér és Fordulj rá a B oldalra!

Nincs szomorúbb, mint egy üres kiállítótér: magányosan, üresen, bezártan, ezeket töltötték meg élettel  két helyen is az alkotók.
 
Nincs nagyszerűbb, mint egy üres kiállítótér: lehetőségekkel, titkokkal, új célokkal,  ez a Pécsi Galéria karantén utáni első kiállításának mottója, amelyen tíz művész installációja látható.


A Pécsi Galéria a karantén hónapjai alatt üresen állt. Az Utak című kiállítás bezárt, újabb nem épülhetett. Mígnem a Zsolnay Örökségkezelő NKft. munkatársai kitaláltak egy módszert: meghívtak hetente egy-egy művészt, hogy a rendelkezésre álló térben és az elérhető alapanyagok, eszközök felhasználásával hozzon létre a galériában egy-egy installációt. Így az alkotók egymástól elszigetelve, a járványügyi előírások maximális betartásával, de mégis dolgozhattak, és épülhetett egy új kiállítás.

Közben véget ért a karantén, de a kiállítás alapötlete nem változott, 10 művész – Burkus Judit, Doboviczki Attila, Ecsedi Zsolt, Fekete Dénes, Freund Éva, Ficzek Ferenc, Hizsnyik Dénes, Kovács Balázs, Miklya Gábor, Szabó Klarissza Médea – közreműködésével az augusztus 14-i megnyitóig folyamatosan épültek a térinstallációk és intermediális alkotáso és éppen  úgy reflektálnak az elmúlt karantén-időszak sok szempontból szimbolikus üres tereire, mint a Pécsi Galéria térbeli adottságaira.

Ugyanezen a napon egy másik kiállítás is megnyitotta kapuit, amelynek apropóját az adta, hogy a két alkotó, Doboviczki Attila és Hizsnyik Dénes idén tölti be az ötvenedik életévét.

Doboviczki Attila és Hizsnyik Dénes egyidőben, a kilencvenes évek elején kezdték meg tanulmányaikat a Pécsi Tudományegyetem jogelőd intézményében. Míg Doboviczki bölcsészként végzett, Hizsnyik a Művészeti Karon folytatta tanulmányait. Pályájuk, barátságuk töretlen maradt az idők során: számos művészeti akciót valósítottak meg együtt, de külön-külön is aktív művészeti munkásságot tudhatnak magukénak. A két alkotó idén tölti be az ötvenedik életévét, s ez az alkalom időszerűvé teszi a visszapillantást az elmúlt közel három évtized áttekintésére.

Az  elsősorban dokumentatív jellegű tárlat számos videó, fotó s egyéb dokumentum segítségével  idézi meg a különféle művészeti “korszakok” aktivitásait. Úgy mint a performanszokat, akciófestészeti munkákat, public artos eseményeket, audiovizuális kísérleteket, hangművészeti alkotásokat, látványvetítési produkcióka. Mindezek  egyaránt láthatók.

A kiállítás ideje alatt több kísérőprogramot valósítanak meg, amelyekre minden alkalommal más-más technikai-tartalmi kompozíciókkal, látvánnyal készülnek.

Üres tér - Posztkarantén tárlat a Pécsi Galériában szeptember 13-ig, míg a B oldal című a Művészetek és Irodalom Házában  szeptember 25-ig  látható.