Tüzelőanyag-cella és hidrogéntechnológia szakmérnök képzés Pécsett

A Pécsi Tudományegyetemen elsőként indul tüzelőanyag-cella és hidrogéntechnológia szakmérnök/szakember képzés.

Az Európai Unió az éghajlatváltozás kihívásaira 2020-ban nyilvánosságra hozta hidrogénstratégiáját, amely a 2050-re kitűzött klímasemlegességi célok megvalósulását segítené elő. A stratégia szerint zöld energiaforrásokat használva állítanának elő vízből hidrogént. A nap- és szélenergiából termelt villamos energiával előállított hidrogén, valamint az azt újra elektromos árammá átalakító tüzelőanyag-cella kap jelentőséget, ugyanis például a közlekedésben az akkumulátorokhoz hasonlóan a hidrogéntechnológiák ugyanúgy nem bocsátanak ki káros anyagot, viszont sokkal könnyebbek és gyorsabban tölthetők.

Mindezeket mérlegelve az egyetem vezette konzorcium  által létrehozandó Nemzeti Laboratórium is indokolttá teszi a hidrogén-technológiákban jártas szakemberek képzését. Ennek jegyében kezdődik meg, az országban elsőként a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karán 2022 februárjában a Tüzelőanyag-cella és hidrogéntechnológia szakmérnök/szakember szakirányú továbbképzés.
 
A szak az első olyan szervezett formában megvalósuló  képzés lesz Magyarországon, amelyen a hallgatók nem csupán egy-egy kurzus, hanem egy két féléves program keretei között sajátíthatnak el alapvető elméleti, műszaki és gyakorlati ismereteket. Ez utóbbit olyan gyakorló szakemberek és gyártási-fejlesztési infrastruktúra garantálja, amelyet a szakterületen évek óta aktív és eredményes ipari vállalkozás biztosít.

Ahhoz, hogy a nemzetközi és a hazai tervekben megfogalmazott célok megvalósulhassanak, nagyszámú felkészült szakemberre lesz szükség, hiszen a hidrogéntechnológiák, köztük a tüzelőanyag-cellás termékek elterjedése elképzelhetetlen hozzáértő fejlesztő, illetve üzemeltető mérnökök és szakemberek nélkül. A járműipar érdeklődése is folyamatosan erősödik ezen a területen: egyes gépkocsigyártók már 2024-re jelentős szériában kívánnak hidrogéntechnológiai alapon működő termékeket kibocsátani, de hazai vállalkozások is tervezik tüzelőanyag-cellás haszongépjárművek kifejlesztését és piaci bevezetését, így ez a szektor rendkívül perspektivikus jövő előtt áll.

A Tüzelőanyag-cella és hidrogéntechnológia szakmérnök szakirányú továbbképzésre a legalább az alapképzésben - műszaki vagy agrármérnök, vagy mérnök-informatikus - diplomával rendelkezők jelentkezhetnek. E mellett azok, akik a természettudományi karon végeztek fizikusként, illetve vegyészként, vagy fizika vagy kémia tanári végzettséggel rendelkeznek.

 „A két féléves, gyakorlatorientált képzés célja a gépipari és az energetikai szektor szakterületei számára olyan szakmérnökök és szakemberek képzése, akik megfelelő műszaki ismeretekkel és képességekkel rendelkeznek a tüzelőanyag-cellák és a kapcsolódó hidrogéntechnológiai berendezések működtetése, gyártása és továbbfejlesztése területén. A képzés elméleti és gyakorlati ismereteket nyújt a tüzelőanyag-cellák mint villamosenergia-termelő berendezések, továbbá a hidrogén alapú energiatárolási rendszerek megtervezéséhez, méretezéséhez, összeszereléséhez és üzemeltetéséhez” –  hangsúlyozta a program vezetője Kvasznicza Zoltán egyetemi docens.

A szakmérnök-képzés tananyagának összeállításában, az oktatási eszközök kiválasztásában együttműködik a karral az országban egyedüliként a tüzelőanyag-cellák fejlesztésében tizenhat éves tapasztalatot szerzett pécsi KONTAKT-Elektro Kft. Az ipari villamos vezérlés, automatizálás, elektro- és szenzortechnika területén működő vállalkozás saját hidrogénlaborral rendelkezik, amelyet a most induló egyetemi szakmérnök-képzés rendelkezésére bocsátanak.

„A hidrogénlaborban rengeteg műszerünk, eszközünk összegyűlt a különböző tüzelőanyag-cella típusokkal kapcsolatban, az egyes gyártóktól beszerzett tüzelőanyag-cellákat az oktatásban is kiválóan lehet használni. Emellett segítséget nyújtunk a hidrogéntechnológiákat is magába foglaló „Megújuló Energiák Nemzeti Labor” létrehozásához, amelynek a központja Pécsett lesz. Az elmúlt 16 év alatt, amióta a tüzelőanyag-cella fejlesztésével foglalkozunk, több ilyen üzemanyaggal hajtott járművet készítettünk. Tavaly mutattuk be a 15 kilowattos, nyolcszemélyes kishajónkat, idén pedig szeretnénk elkezdeni az egyik partnerünkkel egy tüzelőanyag-cellás kukásautó fejlesztését  – emeli ki  Hirth Ferenc, a KONTAKT-Elektro Kft. tulajdonos-ügyvezetője.