Színház a múzeumban

A Janus Pannonius Múzeum Játszd el magad! című mintaprojektjében a Pécsváradi Vár, valamint egy pécsi és három pécsváradi nevelési, oktatási intézmény vesz részt.

Játszd el magad! - ami egy   drámapedagógiai módszereket alkalmazó foglalkozássorozat – célja, hogy  újszerűségével a kidolgozott és kipróbált programokhoz, módszerekhez  kapcsolódva hasznosíthatók legyenek múzeumok, köznevelési intézmény számára is.


Miért gondolja a muzeológus, hogy drámapedagógiai módszerekkel hatékonyabban megismertethető a történeti gyűjtemény?


- Színházi eszközökkel élményszerűen fedezhető fel a pécsi tímárháznak és környezetének, a Malomszegnek a története – emeli ki Pásztor Andrea, a Janus Pannonius Múzeum történész-muzeológusa, a projekt koordinátora .  -  Az épület udvara és helyiségei, illetve maga a kiállítás kiváló kulisszaként szolgál egy-egy színházi jelenet számára. Műtárgygyűjteményünkből válogatva ezekhez olyan kellékeket rendelhetünk, amelyek funkcióit a gyerekeknek először meg kell fejteniük. Viseletmásolataink felöltésével a gyerekek olyan emberek bőrébe bújnak, akikről források alapján tudjuk, hogy valaha ezen a telken, a Derfliben éltek és dolgoztak, pl. a tímármester, a segédek, a gazdasszony, a vendéglős. Mentorált muzeális intézményként azért választottuk a Pécsváradi Várat, mert ezek az adottságok ott is érvényesülnek az épület és a kiállított tárgyak tekintetében egyaránt.


A  szentendrei székhelyű Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek elnevezésű projektje keretében országszerte 19 múzeumi intézményt kért fel modern múzeumi interpretációs módszerek kidolgozására. Köztük van a pécsi Várostörténeti Múzeum, amely a társadalmilag hátrányos helyzetű gyermekek múzeumi eszközökkel történő kompetenciafejlesztését is feladatul tűzte ki.


A JPM mintaprojektjében a pécsi Bártfa Utcai Általános Iskola, valamint három pécsváradi oktatási intézmény, a Kodolányi János Német Nemzetiségi Általános Iskola, a II. Béla Szakközépiskola, illetve az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény vesz részt.
A  mintaprojekt  keretében, az abban résztvevő minden csoport  hat alkalomból álló -  összesen harminc-   foglalkozásra kerül sor. A Janus Pannonius Múzeum felkérésére a Keret Alkotó Csoport - Bognár Csaba és Hoffmanné Toldi Ildikó -  tagjai vezetik a múzeumpedagógiai foglalkozásokat. A Keret Alkotó Csoport drámapedagógiára, improvizációra épülő színházi előadásokat rendez.


- Arra az elvre építünk, hogy először saját magunkat ismerjük meg jobban és tudjunk jobban kapcsolódni a személyiségünkhöz, emiatt aztán a társainkhoz, majd a minket körülvevő világhoz is könnyebben, jobban tudunk viszonyulni. Ezek az interakciók egymást erősítve fejtik ki hatásukat – mondja   Bognár Csaba.


Kitért arra is, a foglalkozások 70 százaléka  az élményekre épül, amelyet a részvevők  a későbbiekben elsősorban a kommunikációban, a konfliktuskezelésben és a társas kapcsolataikban tudnak hasznosítani. A fennmaradó 30 százalék pedig magára a múzeumi környezetre épül.


A gyerekek a foglalkozások során egyes múzeumi tárgyakat meg is érinthetnek és régi ruhadarabok másolatait ölthetik fel magukra, ezáltal  erősödik (helyi) identitásuk, bővülnek az ismereteik,  a közösen megszerzett tudás során. A játékos drámapedagógiai foglalkozások természetesen sok tapasztalattal szolgálnak a Keret Alkotó Csoport számára is. Jövőre a Múzeumok Éjszakája eseménysorában egy nagyobb méretű program keretében  kerül majd sor  a Felsőmalom utcai tímárház minden szegletének bemutatására.


A foglalkozás végén pedig a részvevőket arra kérik, meséljenek arról, jól érezték-e magukat, illetve jelöljék meg, melyik feladat vagy programelem tetszett a legjobban. A Keret Alkotó Csoport a visszajelzésekből szerzett információkból egyrészt megerősítést kapnak, hogy az előre eltervezett program beváltotta a hozzá fűzött reményeket, másrészt  arra is rámutatnak, melyik részelem, játékos forma alkalmas leginkább az ismeretátadásra.


A mintaprojekt egyik feladata, hogy a jövő pedagógusait is megismertesse a történelemtanításban alkalmazható színházi, drámapedagógiai módszerekkel. A Janus Pannonius Múzeum felkérésére a Pécsi Tudományegyetem Újkortörténeti Tanszéke a projekthez kapcsolódó kurzust indított, így hallgatók is minden alkalommal részt vesznek a múzeumi foglalkozásokon.

A pécsi tímárház után a foglalkozások a Pécsváradi Várban folytatódnak egészen december közepéig. December 6-án a Kodolányi János Német Nemzetiségi Általános Iskola, december 7-én az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, illetve II. Béla Szakközépiskola tanulói vesznek részt a nem hétköznapi alkalmakon.