Okoskamerák és közvéleménykutatás

A jövőben mind az Európai Unió forrásaiból, mind a magyar kormány támogatásával lehetőség nyílik a települések, úgy Pécs közösségi közlekedésének fejlesztésére.

Baranya székhelyén a tömegközlekedésben részt vevő buszok  túlnyomó része négy-öt éven belül cserére szorul, ezért a pécsi önkormányzat szeretne minél több forráshoz jutni a következő időszakbanl. E cél elérése érdekében kerül sor egy átfogó közösségi közlekedési koncepció kidolgozására. Az ehhez szükséges adatbázis létrehozására tizenöt pécsi buszon az utasszámlálást szolgáló okoskamerákat szerelnek fel, ezek első körben folyamatosan szolgáltatják az adatokat novemberben és decemberben. A későbbiekben ezek segítségével  az összes járatról - utasforgalom, járatsűrűség, kihasználtság - gyűjtik össze az adatokat. A cél egy adatalapú elemzési rendszer kialakítása, ami által egy folyamatos, állandó, és mindig visszakapcsolható szisztéma jönne létre. E mellett az is, hogy a már meglévő adatokat egy helyen összegyűjtve elemezzék, minél pontosabb képet kapva az utazóközönség elvárásairól.


Kilencezer pécsit is megkérdeznek arról, hogy milyen feltételek mellett vennék igénybe a közösségi közlekedést, milyen fejlesztéseket tartana ennek érdekében fontosnak, beleértve ezekbe  a buszok mellett a közösségi célú kerékpárokat, elektromos robogókat, kerékpárút-hálózatot, valamint a taxikat. Ez utóbbiak között már vannak hibrid járművek, de felmerült annak a lehetősége is, hogy a város kidolgoz egy olyan ösztönző-rendszert, amelynek eredményeként úgynevezett zöld taxi-vállalatok jöhetnének létre. A közvélemény-kutatásba elsősorban azokat vonnák be, akik nem buszoznak, arra keresve a választ, hogy milyen tényezők megléte mellett döntenének a tömegközlekedés mellett, lehet-e olyan alternatívákat kínálni, ami hosszú távon növelné az utas-számot. A közvélemény-kutatásra novemberben, decemberben és januárban kerül sor.

A tervek szerint tavaszra készül el az okoskamerás rendszer, valamint a közvélemény-kutatás eredményeinek, plusz egyéb adatbázisokból felhasználható adatok segítségével 2021 márciusára egy közösségi közlekedésfejlesztési koncepció, amelyre építeni lehet a 2021-27-es EU-s költségvetési ciklus során. A célok között szerepel további elektromos buszok beszerzése uniós források felhasználásával. E mellett hónapok óta zajlanak az  egyeztetések a Zöld Busz Program kapcsán, október közepén várható a pályázatok előzetes kiírása, vélhetően majd november közepén  nyújthatja be a Tüke Busz az igényét a megvásárlandó buszokra. E mellett folynak a tárgyalások elektromos csuklósbuszok tesztelésére is, a város több gyártóval is felvette már a kapcsolatot.

 

Jelenleg 183 dízel busza van a városnak, a meglévő csuklós buszok száma alapvetően alacsony a menetrendhez képest. A megyeszékhely útjait  jelentős részben  Euro 5-ös kategóriájú buszok járják, a csuklósok között azonban sok az Euro 3-as besorolású. Már több mint egy hónapja  állították  forgalomba a 10 elektromos buszt, amelyeket az IKOP-pályázat során szerezte be a város, ami nem teszi lehetővé, hogy napelemről töltsék őket, remélhetőleg a jövőben ez változni fog, s akkor lehetőség nyílik  az évi egymilliárd forintos üzemanyagszámla csökkentésére ezen az alternatív módon.