Lélekborzongató koncert

A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében, április 23-án Pécsett a Kodály Központban lép fel a 210 éves pécsi Pannon Filharmonikusokkal Maxim Vengerov.

Talán mindannyiunk életében van egy hely, ahová egy szép napon el szeretnénk jutni. Egy építmény, amelyben borzongani akarunk. Például elzarándokolunk egy hangversenyterembe, ahol a lelkünkhöz szóló muzsikát kedvenc művészünk előadásában hallgathatjuk meg, amitől libabőrösek leszünk.

Világhírű együttesek, zseniális szólisták, különleges bemutatók, igazi fesztiválhangulat országszerte, ez a  Bartók Tavasz Nemzetközi Fesztivál, ami Bartók Béla hitvallása - » Csak tiszta forrásból«, - köré épül fel. Miből merítünk? Mi az, ami meghatároz minket? Hogyan újulunk meg, hogyan lesz friss, érvényes, amit létrehozunk? Keresni a tiszta forrást, értelmezni és feldolgozni örökségünket, hozzáilleszteni jelenünket: egyre fontosabbá váló küldetése a ma emberének, művészeinek.!

A 210 éves múltjából jövőt építő pécsi zenei alkotóműhely örömmel csatlakozik Bartók Béla születésének 141. évfordulóján e gondolat jegyében zajló fesztiválhoz. A  Pannon Filharmonikusok a világhírű hegedűművész, a Grammy-díjas Maxim Vengerovval ad közös koncertet.

Maxim Vengerov munkásságát számos lemezfelvétel őrzi, rendszeres fellépője a koncerttermeknek, mindemellett szenvedélyes pedagógus is. Karmesterként is aktív, mások mellett a Torontói és a Montreáli Szimfonikus Zenekart, a Müncheni Filharmonikusokat vagy a Melbourne-i Szimfonikus Zenekart irányítja. Az UNICEF jószolgálati nagyköveteként 1997 óta tevékenykedik, tiszteletbeli tagja olyan nagyhírű akadémiáknak, mint amilyen a Royal Academy of Music vagy az oxfordi Trinity College.  

A Pannon Filharmonikusok nem először lép közösen  színpadra a Kodály Központban Maxim Vengerovval. A Kodály Központ első nyilvános hangversenyén, mint karmester állt a zenekar előtt.

„Csodás a terem, de ez a csoda nem csak Pécsé és Magyarországé, hanem a világ kulturális életének része. Sok helyen játszottam már, s kijelenthetem, ez a koncertközpont az élvonalba tartozik. A szépségén túl a logisztikája is kitűnő, az atmoszférája pedig meleg és kellemes. Azt mondják, az építészet a megkövült zene. Nos, itt létrehoztak egy építészeti Stradivarit, amelyen mostantól mindenki játszhat a Pannon Filharmonikusokkal közösen, csak jól kell ezt az összetartozó hangszert megszólaltatni.” – adott hangot véleményének a fellépése után. Az est végén a ráadásban rövid hegedűjátékkal köszönte meg a közönség tetszés nyilvánítását.


„Ez az új közös zenei munkánk is ünnepi alkalom lesz számunkra, az együttes tagjai között vagyunk jó néhányan, akik már a legelső közös koncerten játszottunk vele, 2006-ban a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében. Ugyanakkor nyilván az örök kapocs a 2010. december 9-i jubileumi-ünnepi koncert, amely egyúttal a Kodály Központ első nyilvános hangversenye is volt. Maxim interjúiban még éveken keresztül megemlítette zenekarunkat, Pécset és a hangversenytermet. Önkéntes nagykövetünkké is vált, ezért is nagyon nagy öröm számomra, hogy a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretein belül újra közösen zenélhetünk.” – hangsúlyozta Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok igazgatója.

„Ott voltam azon az első hangversenyen. Leírhatatlan érzés volt.” – írja a közönség egyik tagja a zenekar közösségi oldalán. Az azóta már az országos, nemzetközi sikerek vizei felé is kievező zenekar akkor, tizenegy évvel ezelőtt költözött otthonába, a Kodály Központba, ahol végre méltó környezetben folytathatta tevékenységét.

Az április 23. hangverseny dirigense a Kossuth-díjas Kovács János, a Magyar Operaház örökös tagja és mesterművésze, a magyar zenekari élet ikonikus alakja.

„Kegyetlen mesterség a karmesteré, hiszen már a bejövetele pillanatában minden eldől. Amikor Kovács János végighasít az árkon  – legyen szó akár egy ifjúsági Varázsfuvoláról, akár egy nagypénteki Parsifalról – egykor koboldokat idéző lobogó vörös (napjainkban inkább őszes és ritkuló) hajával önkéntelenül is elmosolyodik az ember: olyan valaki érkezik, akiből a megszállottság és a Zene sugárzik, akivel mindig biztonságban érezheti magát a néző és az előadó. Amikor pedig felemeli a pálcáját, bezáródik az áramkör, hátra lehet dőlni, s elsuttogni: »Kezdődjék a játék! «”– írta róla humorral és tisztelettel a Papageno tavaly, a Maestro hetven éves születésnapján.

A Kodály Központban hallható koncerten  felcsendül Antonín Dvořák Karnevál-nyitányával indul, ami igazi tavaszi zeneként is kiválóan megállja a helyét, csak ez esetben a jelmezbált maga a természet rendezi ezer virágba és színbe öltözve. Ezt követi Szergej Prokofjev I. (D-dúr) Hegedűversenye, ami a maga korában éppen konzervatív dallamossága miatt bukott meg, a mai közönség pedig éppen ezért hallgatja szívesen. Zárásként pedig Bartók Béla Concerto zenekarra című műve hangzik el, amely egy háború és egy halálos betegség árnyékában született, mégis az optimizmust és a remény győzelmét hirdeti.