Innováció és hagyomány-Fiatalok és tehetségesek

Immár harmadik évébe lépett a pécsi zenekar és az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány együttműködése.


A Kodály Központban sorra kerülő hangversenyen Joanna Natalia Ślusarczyk karmester és Leonardo Marino zeneszerző mutatkozik be közös produkciójával. A  fiatal olasz zeneszerző csellóversenyének ősbemutatóján túl, amelynek az alkotási folyamatában is kreatív partner volt a neves csellóművész, Rohmann Ditta,  felcsendül Weiner Leó Karnevál-nyitánya, valamint a lengyel zeneirodalom egyik ékköve,  Karol Szymanowski grandiózus II. szimfóniája.


Az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány a 2018 és 2023 között tartó időszakra fiatal karmestereknek és zeneszerzőknek hirdetett mentorprogramot, amelynek vezetőprofesszora a nemzetközileg elismert Kossuth-díjas zeneszerző Eötvös Péter, karmester, pedagógus, valamint  Vajda Gergely zeneszerző, karmester. Különböző munkaperiódusaikra neves professzorokat és hangszeres művészeket hívnak meg, a programban való részvételt az Art Mentor Foundation Lucerne támogatja. A zeneszerző résztvevők lehetőséget kapnak együttesekkel és nagyzenekarokkal saját művük bemutatására, illetve a karmesterek zenekari koncertprogram vezénylésére.

„Az elmúlt évek tapasztalata alapján ennek a mentorprogramnak számomra az is a pozitívuma, hogy a résztvevők szakmai és baráti kapcsolatot is kialakítanak egymással és ez megmarad a program után is. Egy elég komoly hálózat alakult ki az elmúlt pár évben, mióta fut a program. Az első évben a mentoráltak az összes kurzusra eljönnek, valamint állandó konzultáción vehetnek részt, feltehetnek kérdéseket, a második évben pedig létrejön egy közös produkció. Amely ez esetben JoannaNataliaŚlusarczyk karmester és Leonardo Marino zeneszerző közös koncertje a Pannon Filharmonikusokkal, amelyben Rohmann Ditta csellóművész a szólista,”– mondta el egy a zenekarnak adott interjújában Vajda Gergely, az Eötvös Péter Alapítvány programigazgatója.

„Hogyan esett a választás a Pannon Filharmonikusokra? Azt hiszem egy jó munkakapcsolatalakul át egy másikfajta munkakapcsolattá. Az ember körülnéz, egyáltalán ki jöhet szóba olyan partnerként, aki ebbe hajlandó időt, energiát fektetni, akivel van olyan munkakapcsolata, hogy abból lehet tudni, hogy ez jó lesz a végén. Eötvösnek is és nekem is a Pannon Filharmonikusok természetes választás volt  ebből a szempontból, hiszen mi nagyon sok remek projektet csináltunk már együtt,”– idézte fel a kezdeteket,, majd így folytatta. -
„A Pannon Filharmonikusokkal most már hosszú távú partneri viszonyban vagyunk, ami azért jó, mert Eötvös Péter is és én is nagyon jól ismerjük egymást a zenekarral, már fél szavakból is megértjük egymást, ami nagyon hasznos egy mentorkoncert szervezésében. A lényeg, hogy olyan műsor legyen a végeredmény, ami beleillik egy zenekar szokásos bérleti struktúrájába.”

A Pannon Filharmonikusok fontosnak tartja, hogy lehetőséget adjon minden művész tehetségének kibontakoztatására, művészetük bemutatására, valamint a zene mindenki számára történő átélésére. Közönségét mindig arra biztatja, hogy nyitottan fogadják be a fiatal alkotók műveit. Valószínűleg a zenei élet  következő nagy generációjává nőnek ki ezek az alkotók, műsoruk ezért kicsit rendhagyó. Izgalmas és újító szakmai megoldásaik, zenei vízióik és innovációjuk a közös évszázados zenei hagyományon nyugszik. A közös produkció ugyanakkor kísérletező, hiszen a teljesebb, izgalmasabb hangzás elérése érdekében a Pannon Filharmonikusok ütőművésze hangszerként cipőkefét és lengéscsillapító rugót is megszólaltat.

„Hangszeres művészként és a zenekar igazgatójaként is azt kell, hogy mondjam egyrészt, hogy büszkén veszünk részt évek óta ebben a nemzetközi, izgalmas és nagyon magas szakmai színvonalú együttműködésben az Eötvös Péter Alapítvánnyal. Másrészt friss szemmel nézünk rá valamikori önmagunkra, a zenekar nagy örömmel és alázattal adja át felhalmozott, igen nagy tudását a fiatal generációnak. Ugyanakkor be kell valljam, mi magunk is sokat tanulunk a munkafolyamat sajátosságai által, ami az egyik legnagyobb érték: a szakadatlan megújulás.” – mondta el Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok igazgatója.

A koncert karmestere, Joanna Natalia Ślusarczyk nem egészen kezdőként áll színpadra, hiszen a teljesség igénye nélkül a következő nemzetközi versenyeken szerepelt kiemelkedően: az Európai Unió Első Nemzetközi Karmesterversenyének harmadik, a London ClassicalSoloists Karmesterverseny első, idén márciusban pedig a párizsi LaMaestra nemzetközi karmesterverseny második helyezését érte el. Rezidens karmestere a Sziléziai Filharmonikus Zenekarnak. A több nemzetközi meghívást és zenei felvételt magáénak tudó művész számos kiemelkedő ösztöndíjban részesült.

A koncerten elhangzó ősbemutató a fiatal olasz zeneszerző, Leonardo Marino Csellóversenye, amelynek váratlan fordulatai, improvizációs elemei kihívás elé állítják a zenekart.  A concertót játszó Rohmann Ditta neves csellóművész énekel is az előadás során. A művésznő az alkotás folyamatában is részt vett, mivel a szerző neki dedikálta a művet.Leonardo Marino megfogalmazásában „olyan zene ez, amely a hang és hang emlékének összeütközéséből születik. A hangot a szólista testesíti meg, aki hangszerével határozott kontúrok nélkül egyetlen egymásnak ellentmondó egységbe olvad össze. Az emberi hang és a gordonka hangja szinte együtt táncolnak egy soha nem létezett emlék talaján.”

 A zenei programról érdemes elmondani, hogy hajlamosak vagyunk a 20. századi avantgárdra modern zeneként tekinteni, pedig ha jobban belegondolunk, többnyire egy évszázad választ már el minket ezektől a művektől, némelyik már egészen klasszikusnak számít. Ezen a hangversenyen tényleg ők lesznek a klasszikusok, és a fiatal szicíliai szerző csellóversenyének ősbemutatója lesz az újdonság. Ugyanakkor a 20. századi művek is újdonságként hathatnak, mivel aránylag ritkán kerülnek a közönség elé. Weiner Leó Karnevál-nyitánya alcíme szerint egy humoreszk zenekarra, ami egyszerre illeszkedik a műfaj nemzetközi hagyományaihoz, és hordoz némi magyaros, népies hangvételt is. A lengyel Szymanowski grandiózus II. szimfóniája pedig egyszerre hordozza Wagner hatását és a 20. század előszelét. Ez a szimfónia a szerző első alkotói korszakának legnagyobb hatású műve, amely a nemzetközi hírnév útján elindította. Ebben a művében tehát Szymanowski is mint fiatal és tehetséges szerző lép a közönség elé, aki mindent tud a nagy elődökről és a kor fősodráról, és maga is keresi saját, egyéni hangját.