A kimondható-kimondhatatlan játéka

A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata  az elmúlt évben mutatta  be Bartis Attila Rendezés című darabját, amit maga az író állított színpadra.

A nemzetközileg is elismert és sikeres vásárhelyi színház előadásait Berlintől Párizsig, Bécstől Ljubljanáig, Belgrádtól Göteborgig a világon sok helyütt láthatták már a színházbarátok. A Pécsi Harmadik Színházban Rendezés című előadásukat novemberben két alkalommal  -  6-án és 7-én este hét órakor - is láthatják a színházbarátok.

A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata most első ízben vendégszerepel Pécsett. A nagy múltú teátrum előadása attól is különleges, hogy a marosvásárhelyi születésű Bartis Attila nemcsak írója a darabnak, hanem rendezője is. Műve egy író-rendezőről szól, aki megírja, mi történik a halála után a környezetével.

 - A darab arról szól, arra próbálja a nézőket rávezetni, hogy a kimondhatatlan dolgok azok, amelyek  leginkább tönkre teszik az életünket – avat be a részletekbe a szerző. – A főhős mindenki helyett kimondja azokat a titkokat, amiket nem lenne szabad, és közben tisztában van azzal, maga is  belepusztul ebbe. A kimondható-kimondhatatlan játéka, az elfojtás romboló ereje nagyon fontos ebben a történetben, amely közvetlenül a rendszerváltás után játszódik, de bármelyik századba átemelhető.

A 2016 januárjában bemutatott előadást a kritika az utóbbi évek egyik legjelentősebb színházi eseményeként emlegeti. Kaáli Nagy Botond  kritikus a Helikon hasábjain így fogalmaz: ,,Bartis Attila drámája tobzódik a nagyszerű fordulatokban, pergő jelenetekben, a látszólag egyszerű, de roppant súlyos és egy sokat tapasztalt ember bölcsességét tükröző vitákban, veszekedésekben, párbeszédekben. Ismeri a csend hatalmát és tudja, hogy mikor kell használni azt. Ismeri a fogak között kisziszegett igazság erejét, a néma, de fájdalomba torzult arcok mögötti tragédiák megjelenítésének módját, miközben egy percig sem válik giccsessé, ömlengőssé. De rendezőként mindeddig nem jegyezhettük. Most már igen. … Egy olyan sötét, nyomasztó, mégis lebilincselően izgalmas előadást láthattunk, ahol minden kerek egész, ahol semmi sem válik idegenszerűvé, ahol a sötét harmóniája megvalósul és bennünk marad. A próbafolyamat nagyszerű trükknek bizonyult a jelenetsorok egymásutániságának biztosításához – János közülünk, a láthatatlan nézők közül rendez, mi vagyunk a kukkoló harmadik. A különböző dühkitörések és viták ellenére az előadás egészére a nagyfokú letisztultság, egyszerűség jellemző: ennek is köszönhető a szenvedés megjelenítésének, a titkok végső kimondásának, majd az ebből következő meghasonlásnak az átütő ereje.”

A Pécsi Harmadik Színház  a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa program keretében, 2008-ban indította el a ,,Határtalan város – Határtalan színház” sorozatát. A teátrum  azzal a céllal indította útjára a maga nemében egyedülálló kezdeményezését, hogy azokat a külhoni magyar társulatokat, amelyek szakmailag kiemelkedő színvonalú előadásokat hoznak létre, megismertessék a pécsi közönséggel,  s ezzel  egyben folyamatos bemutatkozási és játszási lehetőséget is teremtve számukra. Az eltelt években ennek köszönhetően Baranya székhelye a határon túli magyar társulatok állandó magyarországi játszóhelyévé  vált, ugyanis  ez idő alatt  18 társulat 44 produkciójának 202 előadását láthattak a színház szerelmesei.