A cél, a szociokulturális hátrányok csökkentése

A  VOKE Vasutas Művelődési Ház a szabadszentkirályi és pécsi oktatási intézmények tanulóinak és óvodásainak oktatási rendszeren kívüli kompetencia-fejlesztését tűzte ki célként.

Ez év áprilisától vette kezdetét az Emberi Erőforrás-fejlesztési Operatív Program Kulturális intézmények a köznevelés eredményességért pályázaton sikerrel szerepelt projekt megvalósítása, amelynek keretében az intézmény 18 hónap alatt, 25 millió forintos uniós forrás felhasználásával  segíti a programban  résztvevő fiatalok ismeret- és tudásgyarapítását. A legkülönbözőbb,  nem formális  olyan tanulási alkalmakkal, amelyek  jelentős szerepet játszanak a gyermekek személyiségfejlődésében és képességeik kibontakoztatásában, innovatív gondolkodásmódjuk kialakításában, amelynek során  felszínre hozzák a gyermekekben rejlő kreativitást, növelik önbizalmukat, kapcsolatteremtő, önkifejező, problémamegoldó és konfliktuskezelő képességüket, aktivitásukat és erősítik motiváltságukat.

Számos ismert előadó, sportoló, színész, drámapedagógus és zenekar látogat el  a program keretében a művelődési házba, az iskolásokhoz. A színes programkínálatban egyaránt  megtalálható a  szakkör, a foglalkozássorozat, a kulturális óra, vagy akár a tehetséggondozó-, fejlesztő-, felzárkóztató kiscsoport. Szerveznek a projekt részeként tábort, versenyeket, vetélkedőket, műhely- és klubfoglalkozásokat, tartanak témanapot, témahetet, valamint  olyan foglalkozásokat, amelyek segítik az anyanyelven folytatott kommunikációt,  fejlesztik a digitális kompetenciákat, a tanulás tanulását, a kezdeményezőkészséget és a vállalkozói kompetenciákat is. A projekt hozzájárul a területi egyenlőtlenségek és a szociokulturális hátrányok csökkentéséhez.

A formális oktatást támogató és kiegészítő kulturális nevelés jelentős szerepet játszik a gyermekek személyiségfejlődésében és képességeik kibontakoztatásában, innovatív gondolkodásmódjuk kialakításában: felszínre hozzák a gyermekekben rejlő kreativitást, növelik önbizalmukat, kapcsolatteremtő, önkifejező, problémamegoldó és konfliktuskezelő képességüket, aktivitásukat és erősítik motiváltságukat.

A programok mindegyike vegyes csoportokban zajlik: az átlagnak megfelelő képességű, normál körülmények között élő gyerekek és a hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetben élő, esetlegesen a tudás mellett képességeikben is gyengébb vagy fejletlenebb diákok közösen vesznek részt az egyes programokban, mindegyik intézményben. Éppen azért, hogy a területi egyenlőtlenségek és a szociokulturális hátrányok csökkentése elérhető legyen.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.