Mit jelent a túlbiztosítás a kerékpáros alkatrészek világában?

A tervezés lesz mindig a kiindulópont

 

Még a profi bringások sem mindig tudják eltalálni, hogy melyik alkatrész szól - egy kis túlzással - majdnem egy életre. Szerencsére bizonyos márkanevek már árulkodnak a minőségről, ezt bizonyítja a Bikepro.hu kerékpár webshop alkatrész kínálata is. De pontosan mi garantálja a biztonságot?

 

A mérnöki munkában fontos szerepet kap a biztonsági tervezés, ami azt fejezi ki, hogy egy rendszer mennyivel erősebb. A biztonsági tényezőket profi elemzéssel számítják ki, hiszen tesztelés nélkül semmi nem kerülhet forgalomba.

 

Elsőként a biztonsági ráhagyást kell a gyártóknak szemügyre vennie. Ez azt jelenti, hogy egy-egy rendszert szándékosan erősebbre építenek, nem a normál használathoz igazítják a tervezést, hanem a túlbiztosítást helyezik előtérbe. 

 

A liftektől kezdve a repülőgépeken át egészen az autókig

 

A felvonó például egy tökéletes példa a biztonsági ráhagyásra. Ebben az esetben ugyanis a ráhagyás a maximális terhelésre vetítve akár 10-szeres is lehet. A masszívabb tartószerkezet nem növeli a gyártási költségeket, ugyanakkor sokkal magasabb szintű biztonságot érhetünk el. Rengeteg üzemórát teljesítenek a liftek, mi mégsem hallunk leszakadásról. 

 

A repülők esetében nem 10-szeres, csupán 1,5 vagy 3-szoros a ráhagyás. A mérnöki számítások azt igazolják, hogy már egy ötszörös túlbiztosítás esetén sem lenne képes felszállni a repülő. A négyszeres ráhagyással még repülne is, de a fogyasztása drasztikusan megemelkedne, arról nem is beszélve, hogy az előállítási költségek is magasak lennének. 

 

Az autóknál ez a bizonyos ráhagyás általában háromszoros, ám a négyszeres szorzóval csökkenthetnénk igazán a balesetek számát. 

 

Mi a helyzet a biciklikkel?

 

A bringás iparban nem valami nagy a túlbiztosítás, de a márkás termékek ígéretesnek bizonyulnak. A kerékpár esetében a ráhagyás 1,2, vagyis 20% körül mozog. Az alacsony túlbiztosítási arány okát a költséghatékonyság és súlycsökkentés biztosításában kell keresni. Nem lehetséges 15 kilós országúti bicajt forgalomba hozni. 

 

A váz törése igen gyakori, mivel a kerékpárgyártók - a Canyonon kívül - csak nagyon ritkán vetik teszt alá a bicikliket. De ne feledkezzünk meg arról, hogy a karbantartást is sokkal lazábban kezeljük, mint mondjuk egy autó esetében. 

 

Hogyan háromszorozhatjuk meg a biztonsági tényezőt? Úgy, hogy csak a felhasználási célnak megfelelően választunk kerékpárt. 

 

Sokat tehetünk bringánk “egészségéért”, de az sem utolsó, hogy minőségi, márkás produktumok közül válasszunk, mert első a biztonság.