Több villamos lesz Budapesten

Nemrég az éjszakai üzemszünetben az összes jelenleg a fővárosban található villamost futtatták a Szabadság-hídon, hogy kiderüljön melyeket bírja el a hídszerkezet. Felmerült, hogy a jelenleg a 47-es, 48-as és 49-es vonalak járművein az Ipari csuklóson kívül a többivel vagy súly, vagy méretbeli, esetleg mind a kettő problémát okozhat. Ezért felmerült teljesen új szerelvények beszerzése is, hogy létrejöhessen a tervezett Újbuda – Újpest villamos-tengely, amely Budafokot és Rákospalotát is magába foglalná. Azonban nem csak itt terveznek villamos-hálózatot fejleszteni, hanem a város más pontjain is. A Szabadság hídhoz földrajzilag a legközelebb a Gellért tértől a Műegyetem rakparton át a Budapark (Budafoki út) vonal kiépítése esik a legközelebb és talán a megvalósulására is legnagyobb az esély.

 

A pesti külvárosokban is komoly hálózati bővítés van tervben, a Pesterzsébeti Topánka utcában vágányokat fektetnének le, hogy a városrész központját is érinthesse a villamos, továbbá a Török Flóris utcában második vágányt is lefektetnek. Új végállomást alakítanak ki a Topánka utca és a Helsinki út sarkához közel és a Belváros gyorsabb elérése érdekében új összekötő síneket építenek a Közvágóhídnál a 2-es villamos végállomásához, hogy a hatalmas kerülőt ne kelljen megtenni a szerelvényeknek. A későbbiekben a 3-as villamost is elvezetnék a Topánka úti csomópontba. Azonban ennek a vonalnak a másik végpontján is jelentős fejlesztés várható. (Aggasztó viszont, hogy mi lenne így a Mester utca villamosforgalmával?)

 

Amennyiben megépülne a Szegedi úti felüljáró a vasút fölött, akkor a 3-as járatok Angyalföldre is átmennének és létre jönne egy újabb villamos körgyűrű Pesterzsébet központja és mondjuk az Árpád híd pesti hídfője között. Nagy távlatban, ha elkészülne az újabb Duna-híd, akkor ez a villamos a Csepel szigetet érintve Budafok felé vezetne tovább.

 

Szintén jelentős vonalhosszabbítás előtt áll az amúgy rövid 42-es villamos, amely a jelenlegi kispesti végállomásától a Havanna, a Szentlőrinci és a Glóriett lakótelepet is érintené.

 

A vonalhosszabbítások mellett új villamos-járművek beszerzése is folyamatban van, továbbá a tervek szerint 2026-ra megújul az Angyalföld kocsiszín, amely alkalmas lesz a CAF-villamosok tárolására és karbantartására is, 2030-ig pedig Ferencváros kocsiszín.

Az Újpest – Újbuda villamostengely létrehozásával visszaépítik a Bajcsy-Zsilinszky úti és a Váci út déli szakaszán a villamosvágányokat

A jelenlegi projektek nem tartalmazzák de további villamosvonal fejlesztésekre is szűkség lenne, és ezeket időről-időre előveszik. Ilyen lenne Óbudán a másik villamos-ág a Pacsirtamező és a Szentendrei útra való visszaépítése, ezt most Vitézi Dávid is szorgalmazza. Szintén tervezték és indokolt lenne, Kőbányán a volt 36-os villamos visszaépítése a Kápolna térig és jelentős meghosszabbítása a lakótelep területére. Sokak régi vágya ás álma lehet, hogy csak álom marad, a zugligeti villamos visszaépítése, akár egyvágányú kivitelezésben.

 

Kertész Z István/kép: Pataki Lilla