Több iskola is igazgató nélkül kezdi a tanévet

Ez a helyzet többek között a VI. kerületi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban (képünkön), a kispesti Károlyi Mihály Magyar-Spanyol Tannyelvű Gimnáziumban, a rákospalotai Kontyfa Általános Iskola és Gimnáziumban, a bicskei Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskolában és a székesfehérvári Vasvári Pál Gimnáziumban is fennáll. Jellemzően azokban az intézményekben fordult elő ez a helyzet, ahol az elmúlt években többször is volt tiltakozás, például sztrájk vagy polgári engedetlenségi akció a közoktatás helyzete miatt - emlékeztet a 24.hu összefoglalója.

 

A Székesfehérvári Tankerületi Központ tájékoztatása szerint új igazgatói pályázatot évente csak két alkalommal, tavasszal és ősszel lehet benyújtani. A fenti iskolákban azóta nem sikerült új igazgatókat találni, így az intézményeket helyettesek fogják vezetni "ideiglenesen". Addig az igazgatóhelyettesek látják el az intézményvezetői feladatokat a vezető nélkül maradt iskolákban.

 

A Belügyminisztérium a Népszavával korábban azt közölte, hogy a legutóbbi tavaszi eljárás során 384 helyre érkezett iskolaigazgatói pályázat, ebből 337 esetben döntöttek a pályázatok elfogadásáról, 47 esetben pedig új pályázat kiírására lesz szükség.

 

A Kölcsey Gimnázium esetében az új pályázat kiírása még nem történt meg, miután a tankerület és a minisztérium sem támogatta az eddigi igazgató, Fazekas Csaba pályázatát. A Kölcsey igazgatói feladatait a következő pályázat kiírásáig átmenetileg az iskola egyik igazgatóhelyettese fogja ellátni. Hasonló helyzet áll fenn a Kelet-Pesti Tankerülethez tartozó Károlyi Gimnáziumban, a Kontyfa Utcai Általános Iskolában, valamint a székesfehérvári Vasvári Gimnáziumban is, ahol Horváth József leváltása után több százan tüntettek a városban.

 

Törley Katalin, a Tanítanék Mozgalom képviselője, akit azután rúgtak ki a Kölcseyből, hogy részt vett a polgári engedetlenségben, azt mondta, hogy a Kölcsey immár volt igazgatója, Fazekas Csaba ellenezte az engedetlenségben részt vevő tanárok kirúgását korábban. Törley hozzátette: az iskolaigazgató szerepe egyébként is egy híd az állam és az iskola között, nem jó, ha az igazgató az állam „meghosszabbított kezeként” működik. Az igazgató személye fontos a pedagógusok munkája szempontjából is, hiszen a tanmeneteket ő hagyja jóvá, és milyen munkahelyi hangulatot teremt, egy szeretett igazgatóval sokkal könnyebb együtt dolgozni.

 

Miklós György, a Szülői Hang képviselője szerint „az, hogy egy olyan igazgató vezesse az iskolát, akit a tantestület is támogat és a diákok is szeretnek, a szülők szempontjából is fontos”. Ennek némileg ellentmond, hogy csökkent a szülői bizalom az intézményvezetők felé, ugyanis egy felmérés szerint 40 százalékuk azt érzi, hogy nem kapnak elég segítséget az igazgatóktól.