Sok az ellentmondás a Hableány elsüllyedésével kapcsolatban

Szerda este a Margit hídnál ütközés következtében szinte azonnal elsüllyedt a Hableány nevű sétahajó, a fedélzetén lévő 35 emberből csak hét menekült meg.

 

Az első videofelvételek alapján több szakértő is azt állította, hogy hirtelen manőverbe kezdett a Hableány a Viking szállodahajó előtt, keresztbe fordult, stb. Pedig egyértelműen látszott, hogy hegyesszögben éri el a nagy hajó a hozzá képest igen csak pici sétahajót. Egy jó ideig a sétahajót próbálták meg hibásnak beállítani, pedig a logika éppen az ellenkezőjét sugallja. Persze Szerkesztőségünk sem volt ott és nem állíthatja egyik vagy másik verziót, azonban az ellentmondásokra felhívhatja a figyelmet. Például nem véletlenül vette őrizetbe a rendőrség a Viking kapitányát. Ugyanakkor a hajó túl korai továbbengedése nem biztos, hogy segíti a további tényleges felderítést. Egy hajón a kapitány az első számú felelős, de azért jónéhányan dolgoznak rajta, kormányos, másodtiszt, stb. Gyakorlatilag kimondhatjuk, hogy 28 ember meghalt a Dunán Budapestnél. Ez óriási tragédia, olyan nincs, hogy ezért senki nem felelős… a körülmények sajnálatos és véletlen egybeesése tehet róla. Rosszabb esetben a nagy valószínűség szerint szintén elhunyt Hableány-kapitányt tennék felelőssé részben vagy teljes egészében az eseményért, úgyse tudja már megvédeni magát.

 

Ahogy haladt előre az idő, egyre több információ és videofelvétel került a sajtó birtokába. Azonban a Dunára szállt képletes köd csak nem akar oszlani. Azért néhány dolgot érdemes megismételni és az azokból következő kérdéseket feltenni. A legtöbb embernek fogalma sem volt, hogy a rendőrségnek szuper helikoptereik is vannak, amelyek még rossz időben is fel tudnak szállni, és a vízből mentéshez különleges berendezésekkel is bírnak. Ha így van – semmi kétség felőle – akkor miért nem vetették be őket azonnal?

 

 

Ennél azonban fontosabb kérdés, hogy milyen gyorsan ment a Viking szállodahajó, és miért akarta megelőzni a sétahajót? Mi volt neki olyan sürgős? Hiszen az is csak egy esti dunai körre, nem pedig továbbindulás céljából közlekedett!

 

A Duna, mint egy nagy országút, rengeteg hajó „közútja”, itt is vannak közlekedési szabályok, a Viking – a legutóbbi videókból ítélve egy sor írott és íratlan szabályt nem tartott be. Ha utol ér, egy nála jóval kisebb, ezáltal sebezhetőbb hajót, akkor nem kellene pont egy híd alatt, ahol egyébként is jóval erősebb a folyó sodrása, előzési manőverbe kezdeni. Ha már egyszer – szó szerint – elgázolt egy másik járművet, úgy, mint az országutakon, azonnal meg kellett volna állnia és minden tőle telhető segítséget megadni a bajbajutottaknak. Ehhez képest elég hosszúnak tűnt a „fékút” és az esemény után meglehetősen gyorsan elment a helyszínről. Az utána alig húsz méternyire közlekedő szintén nagy hajó is tovább indult, legalábbis a ma közzétett videón ez látszik. Szintén hosszadalmas volt a riasztás, a Viking kapitánya – a jelenlegi értesülések szerint – nem adott le vészjelzést, pedig látnia kellett volna, hogy a másik hajó szinte azonnal elsüllyedt. És nem csak a kapitánynak kellett volna észlelni a borzalmas ütközést és következményeit, hanem a hajóhídon szolgálatot teljesítő más beosztottaknak is. Ugyanakkor a rendőrség csak a kapitányt tartóztatta le. Továbbá nem tudni, hogy a teljes tényfeltáráshoz nem fog-e hiányozni a továbbengedett tárgyi bizonyíték?

 

Most persze jönnek a legkülönbözőbb és sokszor jogos kritikák vélemények, a Duna budapesti szakaszának túlzsúfoltságáról, a nagyméretű szállodahajók problémájáról, a kikötők  túlzottan belvárosi elhelyezkedéséről, meg, hogy szakadó esőben miért is hajóztak ki a járművek, továbbá miért nem volt mentőmellény az utasokon? Ezek mind jogos felvetések, de például a BKK vízibuszain van mentőmellény? Vagy bármelyik dunai kompon látott valaki ilyet az utasokon? Nem? Persze, hogy nem, ilyen súlyú baleset Budapesten még nem volt és az országban is alig. És, ha volt is, akkor még a hajók nem rendelkeztek annyi eszközzel, mint manapság. Tehát erre a tragédiára igazából nem lehetett számítani.

 

Mégis megtörtént.

 

Most az lenne a fontos, hogy indulatok nélkül derüljön ki a teljes igazság, egyrészt, hogy a jövőben ez megelőzhető legyen, másrészt ezt követeli meg a becsület és az áldozatok emléke is.

 

Hableány neve sétahajó-állomás volt a Római parton, amely a hajdan ott található ugyanolyan nevű vendéglőről kapta a nevét. Nagy valószínűség szerint a most elsüllyedt hajó elnevezése is innen származik.

 

Kertész Z István