Nem oldódik meg a probléma a BKK-vezér eltávolításával

Varga Ivettet körülbelül három hónapja nevezték ki a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatójának, a posztra legalább tízen pályáztak. Néhány napja azonban Budapest főpolgármester menesztette Varga Ivettet, de ezzel nem oldódik meg semmi a közlekedési cégnél.

 

Nem kívánjuk azt vitatni, hogy a volt vezérigazgató, humánpolitikában követhetett el hibát, sőt akár súlyos hibát is. Kerestük Varga Ivettet is, eddig nem sikerült elérni. Azonban a közlekedés-szakmai téren igazából azzal okozott hatalmas zűrt és káoszt, hogy nem nézett eléggé a közvetlen munkatársai körmére, nem élt vezérigazgató jogosítványaival. Vargának többek között felróják, hogy szombati napokra érvényes menetrendet vezetett be munkanapokra, a lényegesen csökkenő utazási igények miatt. Azonban ez a menetrendi struktúra nem volt alkalmas, mert bár csökkent valamelyest a járatok száma, de strukturálisan egy munkanapra alkalmatlan volt. Sok esetben kora reggel egyes vonalakon egyáltalán nem indultak járművek, máshol meg túlzóan pazarló kínálatot biztosított.

 

Hírportálunk már korábban is felvetette ezt a BKK-nak de érdemi választ vagy egyáltalán választ nem kaptunk. Ha az ország egyik legnagyobb közszolgáltató cége nem ad választ az újságírónak, akkor ott komoly gondolkodási és hozzáállási problémák lehetnek. Ezért megkérdeztünk néhány, a BKK-nál dolgozó munkatársat, akik szinte egybehangzóan elmondták, hogy már régóta nagyon rossz a hangulat a cégnél, a legfelső vezetőhöz nem jutnak el a megfelelő szakmai információk, a problémák kezelésére irányuló javaslatok, vannak akik, pozíciójukból adódóan gátolják ezeket. Így az új, vagy bármelyik később kinevezett vezérigazgató ha nem számolja fel ezeket az anomáliákat, a helyzet továbbra sem fog javulni. A megkérdezett munkatársak szerint az évek során nagyon sok jó szakember távozott azért a BKK-tól, mert ellehetetlenítették a munkájában.

 

Például a járvány alatt 80-95% között csökkent a BKV utasszáma. Figyelembe véve azt a jogos elvárást is, hogy az utasok tarthassanak megfelelő távolságot egymástól, célszerűnek látszott, hogy ne olyan mértékben csökkentsék a járművek számát, mint ahogy leapadtak az utasok. Ez rendben is van, de több útvonalon olyan óriási kapacitás túlkínálat jelentkezett, hogy az felér a pazarlással. Ráadásul a nap különböző óráiban is lényeges eltérések mutatkoztak az egyes útvonalakon. Ebből következett volna az, hogy a BKK ne a már meglévő hat féle menetrendjének egyikét alkalmazza munkanapokra, hanem egy teljesen újat készítsen, hiszen látható volt, hogy a korlátozások el fognak tartani egy darabig. A velünk beszélgető munkatársak becslése szerint egy új, az elvárásokhoz jobban igazodó ideiglenes menetrendet két hét megfeszített munkájával lehetett volna kidolgozni.  Ez elmaradt és tudomásunk szerint jelenleg sem készül ilyen.

 

Csak kérdezzük, bár megkeresésünkre erről még nem kaptunk választ, van-e Karácsony Gergely stábjában olyan személy, aki valóban ért a tömegközlekedéshez? Mint a város egyik, ha nem a legfontosabb közszolgáltatásához értő embert lehet-e nélkülözni a főpolgármester környezetéből? Vagy minden rá van bízva a BKK-ra?

 

A városvezetők vajon tisztában vannak-e azzal, hogy egy szóló autóbusz egy kilométernyi futása körülbelül 910 forint? Vajon most mennyi olyan elindított járat van, amelyiken lényegében senki nem utazik, ugyanis mi ezt tapasztaljuk folyamatosan. Még a járvány kitörése előtt hosszabbított meg egy olyan buszjáratot a BKK, amelyiken még a cég szerint sem utaznak, legfeljebb egy-két ember. Lehet, szabad ezt tűrni? A mi pénzünkből, többnyire a főváros büdzséjéből megy ez. Kérdeztük a Városháza kommunikációs vezetőjét, Rényi Ádámot is, de válasz onnan sem érkezett. Nem kívánjuk Varga Ivett felmentését kifogásolni, csak ezzel a lépéssel koránt sem oldódik meg a fő probléma, a BKK-n belüli össze nem dolgozás kérdése.

 

Kertész Z István