Megtudtuk, hogy miért nem lesz még egy darabig 6-os villamos

Néhány hétig még 4-6-os jelzéssel közlekedik az összes nagy körúti villamos a 4-es teljes útvonalán a Moszkva tértől az Újbuda-központig, amíg át nem adják a Karinthy Frigyes utcai pályát. A tervezetnél jóval hosszabb vágányzár okaira kérdeztünk rá a BKV Zrt-nél.

 

„A korábbi terveink szerint a 4-es és a 6-os villamosvonal átépítése az Irinyi József utca – Karinthy Frigyes út csomópont előtt ért volna véget a 6-os villamos pályáján. A munkálatok során azonban egyértelművé vált, hogy a csomópont íves ágában a régi és az új pálya csatlakoztatása műszaki okokból csak kisebb irányhibával lett volna megoldható, ami a sínpár gyorsabb elhasználódását, az utazási komfort esetleges csökkenését jelentette volna. Legalábbis arra az átmeneti időre, amíg az 6-os ág felújítása nem folytatódhat. Ezt a beruházási források függvényében eredetileg 2021-2022-re terveztük. Közben kiderült, hogy 2021-ben a Budapest Közút Zrt. fontos és nagy volumenű útfelújítási munkákat tervez a környéken, aminek során forgalomtechnikai szempontból érintett lesz a kérdéses csomópont is, ezért semmiképpen nem lenne célszerű, ha akkor a BKV Zrt ezen a helyszínen munkálatokat végezne. Ezen körülményeket összegezve rendeltük meg a pálya 137 méterrel való továbbépítését az eredeti tervekhez képest.

 

A most átépítésre kerülő íves szakasz felújítása szerepelt a BKV Zrt. terveiben, így az összességében nem jelent indokolatlan kiadást (főleg azért, mert az átépítés így jellemzően tavalyi árakon tud megvalósulni), ezzel csupán műszaki és szervezési célszerűségből előbbre hoztunk egy későbbre tervezett kivitelezési munkarészt.

 

Az eredeti tervek egy komplett, teljesen átépített vonalra vonatkoztak csatlakozás és szakaszolás nélkül, amelyet egyben könnyebben lehetett volna megépíteni. A szakaszos megépítést a rendelkezésre álló beruházási források korlátossága miatt kellett választani. Az új tervek íve és a jelenleg meglévő ívgeometria nem egyezett hajszál pontosan, ez nem is volt cél, hiszen pont azért készül mindig terv, hogy minimális korrekciókkal - a lehetőségek keretein belül - javítsunk a geometriai viszonyokon. Az építés során látszott, hogy a csatlakozás a meglévő szakaszhoz kivitelezhető, de műszaki, közlekedésszervezési és forgalomtechnikai okokból sokkal jobb, ha nem az ív közepén, hanem annak végén, az egyenesben csatlakozunk a megmaradó szakaszhoz és 1-2 év múlva (a források rendelkezésre állásának függvényében) innen folytatjuk majd a csak a 6-os villamos által járt pályaszakasz felújítását. Ezzel kis mértékben előbbre került az ív felújítása, és legközelebb a forgalomtechnikában sem kell zavarnunk a Petőfi hídon közlekedőket” - írta kérdésünkre a BKV Zrt.

 

Kertész Z István