Hová vezet a csonka villamosvágány Kelenföldről...?

Nemrég adták át az 1-es villamos új végállomását a kelenföldi Etele téren. Aki figyelmesen körbenéz, az csodálkozva látja, hogy a felszállóhely járdaszigetének, a pályaudvarhoz közelebb eső vágányáról csak, hátrafelé, tolatva tud kiállni a villamos. Az 1-es forgalmi vágányaihoz egyik irányban sem kapcsolódik ez a sínpár. Nem a tervezők hibáztak.

 

A terv az volt, hogy a Somogyi úton, ahol korábban az egyik irányban már közlekedett villamos, az 1-es új kelenföldi végállomásába kössék be a 19-es és a 49-es vonalát. Bár a XI. kerület vezetése ezt, a lakók nyugalma érdekében nem akarta támogatni, ugyanakkor hivatalosan ezt nem deklarálta. Mindenesetre a helyi önkormányzatnak kényelmesebb állapot, hogy a jelenleg szinte lakók nélküli Vasút utcában jár az említett két villamos-viszonylat. Amennyiben megengednék, hogy mégis a Somogyi úton jöhessen be a 19-es és a 49-es, akkor a három villamos közös helyre érkezhetne és indulhatna. Ez szakmailag is indokolt, amellett, hogy valamivel közelebb kerülne a metró és vasúti aluljáróhoz a másik két villamosjárat végállomása is, sőt a helyközi buszok közvetlen szomszédságában állnának meg a szerelvények.

 

A tervek úgy voltak kidolgozva, hogy a szigetperon jobb oldaláról az 1-es, míg baloldaláról a 19-49-es villamosok indulnak. Ez utóbbi sínpár jelenleg nem vezet sehová, mert nem épülhetett meg a Somogyi utcai kettősvágányú vonalszakasz. Közben az 1-es végállomásának engedélyeztetési terve már elkészült, egy újabbra akár egy évet is kellett volna várni, így alakult ki a csonka vágány. Azt már nem lehetett módosítani, viszont emiatt nem szenvedett késedelmet az 1-es új vonalrészének megnyitása.

 

Azért ezt a csonka vágányt is lehet valamire használni, például a napközben pihentetett 1-es szerelvények tárolóhelyeként. Az más kérdés, ha ezen a vágányon állna egy tárolt szerelvény, az éppen eltakarná a buszok és vonatok felől érkezők elől a valóban induló villamost.

 

Kertész Z István/kép: Benda György