Egy érthetetlen dráma margójára

A balesetben az új információk szerint 6 nő és egy férfi menekült meg mindössze, az utazást és a benne foglaltatott hajókirándulást közvetlenül a dél-koreai Lee Sang-moo nevű utazási iroda rendelte meg a magyar hajózási cégtől.

 

A hajó befogadási képességét 45 főre hitelesítették, 2 idegenvezető es 1 fotós volt a csoporttal, akiknek normális körülmények között június 1-jén kellett volna visszautazniuk Szöulba.

 

Az utasokról készült utolsó fedélzeti fotókon - amit továbbítottak a csoportról - látható, hogy egyetlen utas sem viselt védőmellényt.

 

A hajóról a kanadai hírügynökség közölte, hogy a Hableány (Mermaid) egy „flotta egyik legkisebb tagja” 1949-ben épült orosz gyártmány, két fedélzettel és max. 60 fő befogadására alkalmas. Tóth Mihály, a Panorama Deck csónakázó cégének szóvivője elmondta, hogy a Hableány egy „rutin városnéző kiránduláson” volt, amikor a baleset megtörtént.

 

A Dél-Koreai utazási iroda vezetője, Lee Sang-moo elismerte, hogy a hajón nem volt kötelező életbiztosítás.

 

A Hableányról megannyi party-képet töltöttek fel - ahhoz képest, hogy 45 főre hitelesítették a hajót, a mellékelt rendezvényről készült képen biztosan többen voltak.

 

A dél-koreai külügyminisztérium hivatalos képviselője, Kang Hyung-shik még azt is hozzátette mindehhez, hogy a dunai hajókirándulók esetében „szokásos” volt, hogy ne viseljenek mentőmellényt (az előírások ellenére) és információt sem adtak egyéb védelmi felkészültségről.

 

A külügyminiszter, látva az élő CCTV-felvételeket, meglehetősen felháborodott volt, mondván: ilyen időjárási körülmények között még egy laikusnak is evidensnek kellett volna lennie, hogy nem kockáztatják az utasok biztonságát.

 

„A hajó is nagyon régi volt, és már akkor aggódtam, amikor azt láttam, hogy meg a korlátok is teljesen instabilnak látszottak…” - nyilatkozta Lee egy telefonos interjúban az YTN televíziós hálózatának. „Amikor meghallottam, hogy emellett magas vízállás volt es a folyó mély, szinte sejtettem hogy nagy baleset történt."

 

A híreket meghallva a dél-koreai elnök, Moo Jae-in azonnal visszavonta az összes tervezett rendezvényét, és maga vette kézbe és irányította a tisztviselők mobilizálását es erőforrásokat rendelt a mentési akcióra.

 

A Viking hajó amellyel az ütközés történt, megerősítette, hogy a Sigyn hajója valóban ütközött, de a hajójukon senki sem sérült meg. Az ütközés pillanatában, amit fotókkal, videóval is igazoltak, a Hableány hajója csak néhány száz méterre volt a kikötőtől. Egyelőre nem tudni, hogy a nagyobb hajó, a Viking Sigyn, amely 135 méteres, miért nem adott le bármilyen vészjelzést az ütközés pillanatában, ami által előbb kaptak volna a bajbajutottak segítséget, vagy egyáltalán, miért nem segítettek a balesetben?

 

Az sem világos egyelőre, hogy ha 21-23 óra között történt a baleset, azoknak a kameráknak a rögzítéseit miért nem ellenőrizte ezidőben senki...

 

Az elsüllyedt „Hableány” városnéző hajó kétfedélzetű, 27 méter hosszú városnéző hajókirándulásokra alkalmas vízijármű, amely a szovjet időszakban épült. A The Washington Post megjelent cikkében arról írt egyértelműen, hogy az alapvető biztonsági előírások BE NEM TARTÁSAI okozták a balesetet.

 

A kanadai hatóságok levetítették a magyar CCTV-felvételeket: mindezek az információk azonban nem elérhetőek a magyar hírközlésben sőt, a hajózási társaság törölt minden információt időközben az esetről.