Csak egy deltavágányt kell kiépíteni és új villamosjárat indulhat el ősszel Budapesten

A jelenlegi, nem végleges, elképzelések szerint az új járat a Keleti pályaudvartól (a Festetics utcától) a 24-es villamos vonalán a Soroksári útig közlekedne majd rátérve az új összekötővágányra a továbbiakban a 2-es járattal megegyező nyomvonalon érné el a Jászai Mari teret. Az új villamosviszonylat így nem csak a Dél-Pestről a Nagyvárad térig járó metró utasainak egy részét lenne képes elszállítani, hanem a már most is zsúfolt 2-es villamost is tehermentesíthetné. További előnye ennek a vonalvezetésnek, hogy a jelenleg is már telített közvágóhídi végállomást nem terhelné tovább.

 

Eredetileg a Soroksári út – Haller úti összekötővágány kivitelezését nehezítette volna az úttest alatt lévő főgyűjtő-cső. Megoldásként a mérnökök azt javasolják, hogy annak költséges és időigényes átépítése helyett, a vágányok geometriáján változtassanak. Ezért a jelenleg is meglévő ív közepéből ágaznának ki illetve csatlakoznak be a deltasínpárok. Ez a gyakorlatban úgy fog kinézni, hogy a Haller utcából érkező és a Jászai Mari tér felé haladó villamosok előbb egy kicsit balra kanyarodnak és ebből az ívből fordulnak jobbra. A 24-es járat jelenlegi középperonját elbontják, az új megállóhelyek meg úgy lesznek kialakítva, hogy az együtt haladó villamosoknak közös peronjaik legyenek. A teljes hármas metró felújítása után sem válik feleslegessé ez az összeköttetés, például a Jászai Mari tér és Pesterzsébet között jöhet létre átszállásmentes villamoskapcsolat.

 

Az új viszonylat száma még nincs eldöntve, de a budai-fonódó hálózat kialakításával felszabaduló 18-as jelzés lehetne célszerű. Másik praktikus megoldás lehetne a 21-es  szám, a Normafára és a Csillebércre közlekedő buszok ez esetben visszakapnák a 90-es jelzésüket, amelyet Tarlós István korábbi főpolgármester személyes életérzése miatt vetetett el a BKK-val.

 

Kertész Z István