A politika is jelen volt az Utazás-2018 kiállításon

Még március 4-én 17 óráig látogatható meg a Hungexpo által rendezett Utazás-2018 kiállítást a Budapesti Vásárközpontban. A belföldi díszvendég Hévíz, míg a külföldi Marokkó. Az Utazás kiállítással egy időben sor kerül a Bringa- valamint Futó Expóra is. Szintén ekkor rendezik meg Magyarország legnagyobb független utazókat megszólító rendezvényét, a 6. Járatlan utakon fesztivált.

A kiállítók zöme két nagy csarnokban kapott helyet, a kisebbikben a belföldi, míg a nagyobbikban elsősorban a külföldi standok lettek kialakítva. Azonban az utóbbiban is található jó pár hazai vonatkozású kiállító, például a NAV, a rendőrség, a Volánbusz vagy a nemzeti parkok. Azonban összességében az tapasztaltuk, mintha megint kevesebb lett volna a kiállító. Nem találkoztunk a MÁV, a GYSEV és több már megszokott standdal sem.

Tapasztaltuk azt is, hogy a szakmai nap első háromnegyed órájában több belpolitikai vonatkozású vita is kialakult a standokon, főleg a kiállítók részéről, elsősorban egymás közt. Szinte kizárólag a kormányellenes megjegyzések voltak hallhatók, összhangban az emberek többségének véleményével.

Egyedül csak a kárpátaljai standon volt kihelyezve Fidesz szimpatizáns szórólap, szerintünk azt a rendezőknek be kellett volna vonatniuk. A nap további részében is érzékelhető volt a politikailag túlfűtött hangulat, amit a korábbi Utazás kiállításokon egyáltalán nem lehetett tapasztalni. Azonban mi ezt egyáltalán nem bántuk, mert tényleg egyre nagyobb az elégedetlenség az országban és ez alól nem kivételek az utazásból élők sem. Több vidéki kisvállalkozó arról panaszkodott nekünk, hogy szinte ellehetetleníti a hatalom a munkájukat, nem látják a kitörés lehetőségét, a perspektívát. Mivel ezt túl sok standon mondták, nem lehet szó nélkül elmenni mellette. Az egész kiállításról az a véleményünk alakult ki, hogy a széles kínálat, az árak és a hazai átlagpénztárcák miatt, csak egy viszonylag szűkebb rétegnek kínál programot. Ezért a rétegért próbál meg mindenki versenybe szállni és ehhez bizony tőkeerőre is szűkség lenne.

Nem a szervezők felelőssége az sem, hogy vizsgálva a kiadványok tartalmát, kivitelét, a standokon szorgoskodók hozzáállását eléggé vegyes kép alakult ki.

Például az egyik luxusszálloda „egyszemélyes” pultjánál egy fiatal nő olyan unott képpel ült ott, hogy, aki nem akart frászt kapni, az inkább továbbsétált. Több helyen tapasztaltuk azt, hogy fiatal, de az utazás-szakmában teljesen járatlan nőket állítottak (ültettek) a pultok belső oldalára, akik néha a legegyszerűbb kérdésekre se tudtak válaszolni. Azonban jóval több helyen meg szinte „kinyúltak” az érdeklődők után, minden eszközzel igyekeztek felhívni a kínálatukra a figyelmet. Így érdekes részleteket tudtunk meg az iskolai csoportoknak vándortáborokat szervezők kiállítóhelyén, be is gyűjtöttünk ott több hasznos dolog mellett még két toroknéző orvosi fapálcikát is.

Szinte mindenhol biztattak, minket is, a kiadványok elvitelére, kiszámoltuk, ha eleget tettünk volna mindegyiknek, pont három nagy bőröndnyi cuccal távoztunk volna. A standokra kirakott prospektusok kínálata is elgondolkodtató, hiába van pénz, ha a szakszerűség és az információ megjelenítése, tálalása alulmarad a kívánatosnak. Most nem arról beszélünk, hogy többen egyszerű kivitelű szóróanyaggal érkeztek – mert az pénzhiányból is adódhat, hanem, arról, ahol láthatólag az anyagi források megvoltak, de a többi nagyrészt hiányzott. A rossz példákat most mellőzve, a jobbakból sorolnánk fel néhányat. A Zemplén térségéről több jó színvonalú kiadvánnyal is találkoztunk: a Hívogató erdő, a Füzéri tájház, Cegléd város kiadványai, A Fertő-táj térképe, Borsod megye turisztikai térképe vagy a Budapesti Erdőgazdasági Zrt, Buják – Sasbérc környéki kiadványa figyelemre méltó.