Menjen vagy maradjon még? Az iskolaérettség dilemmája

A túl korai iskolakezdés frusztrációt okozhat a gyerekben, aki számára az első iskolás tapasztalatok akár a későbbi tanulmányaira is rányomhatják a bélyegét. Az indokolatlan „visszatartás” sem kevésbé ártalmas, hiszen a gyermeket már nem köti le az egész napos óvodai foglalkozás. Mi segíthet egy szülőnek abban, hogy objektíven felmérje a gyermeke iskolaérettségét?

 

Több 6 éves kezdi szeptembertől az iskolát, mint a korábbi években

 

Az új szabályozás a korábbihoz képest kevesebb teret ad a szülőnek eldönteni a kérdést. Idén január 15-ig lehetett írásban kérvényezni, ha a gyereket még egy évig az óvodában szeretné tartani a szülő. Az Oktatási Hivatal dönt minden esetről saját hatáskörben, szükség esetén pedig a szakszolgálat véleményét kéri ki. Akinek a gyermeke a következő év szeptemberében kezdi vagy kezdené az iskolát, jó, ha a következő szempontokat figyelembe veszi a kérvény beadása előtt. 

 

Mikor kész a gyermekem az iskolára?

 

A közhiedelemmel ellentétben nem feltétlenül az a gyerek iskolaérett, aki le tudja írni a saját nevét, vagy ügyesen tud számolni. Mivel az iskolaérettség nem az éppen aktuális tudást feltételezi.

 

Az iskolában fontos a kommunikáció, és az egyik alapvető követelmény, hogy ki tudja fejezni a gondolatait, és képes legyen megérteni a hallottakat.

 

A 45 perces tanórák teszik a leginkább kihívás elé a gyerekeket. Az óvodában nem kellett ilyen hosszú ideig egyetlen pózban ülni, és eközben még figyelni is a tanítóra. Így nagy jelentőséggel bír, hogy képes-e uralkodni a mozgásvágyán, vagy ide-oda mocorog a tanóra alatt. Az iskolákban általában nagyobb a létszám, mint egy óvodai csoportban, így, ha a tanulók egy része nem tud egy tanórát végigülni, a többiek figyelmét is könnyen elterelhetik.

 

Fontos még a testrészek és az irányok ismerete és az is, hogy az időfogalmakkal tisztában legyen. Az iskolában már nem segít a tanító az öltözködésben, a tisztálkodásban, az étkezésben, ezt mindenkinek saját magának kell megoldania.

 

Az iskolára szociálisan is meg kell érni. A szabálykövetés, a napirend betartása és az együttműködés képessége mind az iskolás gyerekek sajátjai.

 

Mit tegyek, ha egy évet még az óvodában marad?

 

Ha az alkalmassági felmérésen kiderült, hogy a javát szolgálja a plusz egy év óvoda, használjátok ki ezt az évet! Mivel tudod már, hogy mely területet kell erősíteni, ezeket fejleszd inkább. Kérd ki az óvónő tanácsát, és ha szükséges, és lehetőséged van rá, vidd el további fejlesztésre. A fontos az, hogy a saját tempójában készüljön fel az iskolára, hiszen az első benyomása a tanuláshoz való hozzáállását is befolyásolhatja.