Hogyan szólítja meg a rádió a fiatalokat?

A kezdetek

 

Habár a csatorna napjainkban is fiatalos lendülettel működik, ennek ellenére közel 90 éves múltra tekint vissza. Az első kísérleti adás ugyanis 1932-ben indult, Budapest II. néven. 1934-től már rendszeres, napi sugárzással üzemelt, 1949-ben pedig felvette a Petőfi Rádió nevet.

 

Már a ‘80-as években is több olyan műsorral kedveskedtek a hallgatóknak, amely inkább a fiatalabb korosztálynak szólt, ugyanakkor az idősebbekről sem feledkeztek meg, ugyanis körükben rendkívül népszerűek voltak a nótaműsorok. Hétvégenként az NB I-es labdarúgómérkőzéseket is élő körkapcsolással közvetítették, amelyet akkoriban sokan követtek, hiszen rengeteg háztartásban nem volt még televízió.

 

A ‘90-es években egy-két frekvenciabővítésen kívül nem sok változás történt, ám a következő évtized annál több újítást hozott a csatorna életébe.

 

A teljes stílusváltás

 

2007-ben a Magyar Rádió intézményében számos reform intézkedés történt, melyből a Petőfi Rádió sem maradt ki. A csatorna arculata teljesen megújult, a neve MR2-Petőfi Rádióra változott, és felvette a “nagyon zene” szlogent.

 

Az újításnak köszönhetően a rádió már sokkal inkább a fiatalabb korosztályhoz szól, felvéve ezzel a versenyt a kereskedelmi adókkal. Azonban némileg szembe mentek a trendekkel, ugyanis az épp felkapott, a “csapból is folyó” slágerekkel ellentétben ők elsősorban a hazai alternatív, minőségi zenei vonalat helyezték előtérbe.

 

Számos olyan együttes dalait játszották és játsszák napjainkban is, akik mára igazi közönségkedvencekké váltak: ilyen például az Irie Maffia, a Quimby, a 30Y, a Vad Fruttik, vagy a Kiscsillag. Az adás ráadásul már nem csak analóg sugárzással, hanem interneten is követhetővé vált, például az Online Rádió weboldalán.

 

További átalakulások

 

2010-ben a kormányváltás után ismét újítások történtek: Először kivették a csatorna nevéből az MR2 szócskát, így újfent Petőfi Rádió lett. 2012-ben számos olyan műsor került adásba, amelynek a címe valamilyen módon a költőre asszociál: például Talpra magyar, Ej, mi a COOL, Egész úton hazafelé, stb.

 

2016-tól az alternatív hangzásvilág mellett egyre nagyobb szerepet kaptak a kínálatban a hazai és külföldi mainstream popslágerek, a korábbi stílusú dalok pedig az esti és éjszakai órákra korlátozódtak.

 

2021-től azonban ismét nagyobb hangsúlyt kaptak a indie és alternatív zenék, a stúdió pedig a népszerű koncerthelyszínre, az A38 hajóra költözött. A programban szerepelnek kulturális műsorok, különböző stílusú megamixek is. A csatorna célja, hogy minőségi tartalommal szórakoztassa a fiatal korosztályt, ezért koncertsorozatok indítását is tervezik.